Dags for Veteranbils Status i Sverige

Kära vétéranbils-ägare och entusiaster. Nu är det dags att vi tar vårt ansvar jusqu'à att bidra jusqu'en bättre miljö för alla. Jag älskar mina gamla bilar och det är jag övertygad att även ni där ute gör. Jag tror även det finns många som uppskattar att vi har dem och kör med dem även om de inte själv kan tänka sig att äga en vétéranbil. Vi bevarar svensk motorhistoria.

Les Finlandais många som kommer att bli arga och förbannade över mina förslag. Il s'agit simplement pour la personne de s'en empêcher. La Suède est également l'un des pays qui sont les plus chers et les plus classiques. Ingen skatt, knappt någon besiktning längre och väldigt låga försäkringspremier. Vous pouvez obtenir de l'argent avec de l'argent (fortfarande).

Mitt förslag är att man skall införa en så kallad ”plaque collectrice” för vétéranbilar i Sverige. När din bil uppfyller en viss status. Det vill säga, när den har passerat en besiktning där den bedöms på alla områden, inte bara ur trafiksäkerhetsperspektiv. Utan även i kvalitet på manque, krom, inredning, moteur etc etc.

Om din bil INTE når upp jusqu'à denna poäng så skall denna påföras skatt och den skall ej vara berättigad jusqu'à försäkring spécial. Kanske ej vara tillåten i centrum i större städer.

Observera att jag alltid har värderat originalitet högt när det gäller Veteranbilar. Om din bil ex fortfarande är i sin första manque när den är 30 år gammal skall den självklart premieras för det även om det finns spår av användande. Denna poängbedömning kommer att bli svår och komplicerad det är jag väl medveten om. Men med ett väl utarbetat system och beskrivning hur en bil skall besiktigas är jag övertygad om det är genomförbart. Förslagsvis utförs besiktningarna av experterna på repektive märke. Det vill säga märkesklubbarna.

Ännu en anledning att genomföra detta system skulle vara att hela försäkringsbranschen skulle bli jätteglad och kanske det kan resultera i lägre premier. Idag har man inte en susning om vad det är för bilar och vilket värde de har på försäkringsbolagen. Om de direkt kunde se att det var en "Collector" skulle det vara enkelt för dem att ta fram rätt premie och det skulle aldrig vara några problem om det hände något. Som värderingsman för Handelskammaren har jag fått besiktiga många skrotbilar som ägaren försökt påstå vara värda hur mycket som helst och jämfört sin egen bil med concours bilar utomlands. Och jag har även träffat ägare som fått otroligt fina bilar skadade eller stulna och sedan jämför försäkringsbolagen dessa med något skräp de hittat på blocket när de skall lösas ut.

J'ai déjà 5 ans à Vancouver Canada et j'ai eu un homme avec ce système. Cela peut vous amener à vous dire quelque chose. https://www.icbc.com/vehicle-registration/collector-mods/Pages/Collector-vehicles.aspx

Jag skriver detta för att värna om vétéranbils hobbyn i Sverige. Det är dags att stanna upp och tänka till. När jusqu'à och med en kossa kan vara en miljöbov så är det ju bara en tidsfråga innan man får upp ögonen för våra gamla bilar. Och då är det bättre vi är förbereda om vi vill kunna fortsätta åka. Och det är egentligen helt rätt. Man skall inte kunna pendla med sin Mercedes 300 diesel de 1983 à 60,000 mil et inte betala skatt ! Man borde jusqu'à och med bestraffas för sådana fordon och betala extra

Newsletter

En vous inscrivant à la newsletter de notre entreprise, vous serez toujours au courant de notre dernier inventaire de véhicules !
* obligatoire

Langues

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish